Sosiaalialan yrittäjän alkutaival - Jotenkin me ollaan saatu tää kombo toimimaan

Ajatus omasta yrityksestä oli muhinut mielessäni jo pidemmän aikaa. Prosessin alullepaneminen jännitti valtavasti, ehkä jopa hieman hirvitti. Olen tehnyt työurani pääasiassa julkisen palvelusektorin työtehtävissä ja tiesin, että uusien opeteltavien asioiden määrä tulee sosiaalialan yrittäjyyden kynnyksellä olemaan valtava.

Jännitystä lisäsi entisestään se, että yritystoimintani on Pirkanmaalla täysin uudenlaista, joten vertailukohtaa vastaaviin palveluihin ei toiminnan käynnistämisvaiheessa ollut saatavilla. Kaiken kukkuraksi pohdin toki myös sitä, kuinka perhe-elämä linkittyy yhteen yrittäjyyden kanssa.

Olen aina luottanut intuitioon ja jännityksestä huolimatta koin päätökseni jälkeen myös tietynlaista mielenrauhaa tulevaisuuden selkeytymisestä. Sain lähipiiriltäni paljon tukea ja tsemppaavia kommentteja, joista yksi mieleenpainuvimmista oli erään entisen kollegani toteamus: ”Jos joku tämän saa toimimaan niin sinä. Tahtonaisia”.

Startti viivästyy

Virallisesti sain Aluehallintovirastolta siunauksen Navisoksen toiminnan käynnistämiselle 30.1.2024, jonka jälkeen uskalsin lähteä toimintaani aktiivisemmin markkinoimaan. Olin alun perin suunnittelut starttaavani toiminnan täydellä teholla heti vuoden alusta ja luvan odottaminen tuntuikin ikuisuudelta.

Yksityisten sosiaalialan yritysten viranomaisrekisteri uusiutui vuoden vaihteessa, jonka vuoksi oma prosessini viivästyi. Olen ymmärtänyt, että tavallisesti luvan saaminen kestäisi noin kolme viikkoa. Saattaa myös olla, että uusi järjestelmä tulee vakiintuessaan rekisteröinnin prosessia nopeuttamaan.

Vinkkinä sosiaalialan yritystä perustaville sanoisin, että tutustu huolella etukäteen liitteisiin, jotka yrityksesi rekisteröintiin vaaditaan. Rekisteröinnin yhteydessä esiin tulleiden liitteiden luettelo oli melko suuri, jota alkuun hieman säikähdin. Lopulta vaadittavien liitteiden määrä oli kuitenkin oman toimintani osalta paljon pienempi. Varaudu myös siihen, että rekisteröinti Valviran palveluntuottajarekisteri Soteriin maksaa. Navisoksen rekisteröinti kustansi 900 €.

Ensimmäinen asiakas

Uskon, että jokainen uusi yrittäjä jakaa kanssani ensimmäisten asiakkaiden odottamiseen liittyvän vatsaa vääntävän jännityksen. Olen useammin kuin kerran toivonut kristallipalloa, josta kurkata tulevaisuuteen nähdäkseni, miten asiat tulevat etenemään. Epävarmuuden sietokykyä yrittämisessä todentotta vaaditaan ja itselläni sitä on ollut toisina päivinä enemmän ja toisina vähemmän.

Kaiken epävarmuuden keskellä ensimmäisen asiakkaan yhteydenotto ei olisi voinut tuntua paremmalta. Itselleni toistaiseksi parhaat markkinointikanavat ovat olleet toiminnan esittelytilaisuudet, joissa jalkaudun erilaisiin tilaisuuksin ja senioritaloihin toiminnastani kertomaan. Jalkautuminen ihmisten pariin on myös itselleni luonteva ja mieluisa markkinoinnin tapa. Lisäksi perinteiset flyerit ovat olleet asiakasryhmääni ajatellen ihan toimivia.

Markkinoinnin suhteen opin jatkuvasti uutta ja kuuntelen herkällä korvalla oppeja asiasta paremmin tietäviltä. Jälkiviisaana markkinointipuoleen olisi varmasti kannattanut budjetoida enemmän euroja, sillä tiedostan, että kyseinen osa-alue ei ole vahvinta osaamistani. Tässä olen kuitenkin yrittänyt olla itselleni armollinen. Kokeilemalla selviää, mikä toimii, mikä ei ja mikä tuntuu omalta. Pääasia, että uskaltaa kokeilla.



Someahdistus

Lähipiirini tietää, että en ole koskaan ollut kovin aktiivinen sosiaalisen median kuluttaja. Minulla ei itseasiassa ole ollut lainkaan henkilökohtaisia sosiaalisen median tilejä viimeiseen kolmeen vuoteen. Ei siis varmasti tule yllätyksenä, että yksi suurimmista epämukavuusalueistani yritystoiminnan käynnistämisessä on ollut aktivoituminen sosiaalisessa mediassa.

Haasteellista ja aikaa vievää on ollut erityisesti se, että kaikki on pitänyt opetella alusta. Kun et ole vuosiin edes selannut sosiaalista mediaa, et tiedä hölkäsen pöläystä siitä, mitä sinne kuuluisi laittaa. Tähänkin olen onneksi saanut apua sekä rohkaisua osaavalta lähipiiriltä ja yhteistyökumppaneilta.

Ymmärrän sosiaalisen median merkityksen markkinoinnissa ja onkin ollut alusta asti selvää, että asia on otettava tärkeimmiltä osin haltuun. Jatkan siis johdonmukaisesti harjoituksia aiheen parissa ja pyrin suhtautumaan someen muun markkinoinnin tavoin: Kokeilemalla selviää.

Yksinyrittämisen haasteet

Nettisivuilta ei ehkä selkeästi tule esiin, että olen perustanut Navisoksen yksin ja toimin yrityksessäni toistaiseksi ainoana työntekijänä. Olen aina nauttinut tiimityöskentelystä ja yhdessä ideoinnista. Yksinyrittämisessä haastavimmaksi koenkin sen, että kaikki ideointi, kehittäminen ja päätökset on tehtävä pääasiassa yksin. Toisinaan paineet kasautuvat, en voi väittää muuta.

Yksinyrittäjää kehotan ehdottomasti verkostoitumaan toisten yrittäjien kanssa. Itse olen saanut yhteistyökumppaneilta tärkeää kokemukseen perustuvaa tsemppiä ja rohkaisua. Tiedän, että erilaisia ”virallisempiakin” verkostomahdollisuuksia on tarjolla, joista vielä kartoittelen itselleni sopivia.



Toimisto kotona

En ole hankkinut Navisokselle erillisiä toimitiloja, sillä työni toteutuu usein asiakkaan kotona. Olen myös aiemmissa työtehtävissäni tehnyt paljon etätyötä kotona ja kokenut sen itselleni mieluisaksi. Toki tärkeintä on, että kotimme mahdollistaa puitteiltaan häiriöttömän työskentelyn myös näin lapsiperheessä.

Kahden poikamme suhteen kotitoimistopäivät ovat sujuneet yllättävän hyvin. Esikoisemme on osan viikosta päiväkodissa ja puolisoni on isyysvapaalla kuopuksemme kanssa. Työhuoneen vakiovarusteena on iso legolaatikko vierailevia pikkuapureita varten.

Nettisivuilta löytyvää esittelyvideoita ja omia sanoja lainatakseni sanoisin, että ”jotenkin me ollaan saatu tää kombo toimimaan”.

Olen aina ollut määrätietoinen ja tarttunut työelämässä innokkaasti uusiin haasteisiin. Myös toisen palveluksessa työskennellessäni olen ollut tunnollinen ja työni vakavasti ottava tekijä. Työtunteja en ole aina ennenkään välttämättä kovin tarkkaan laskenut, sillä viimeistelty lopputulos ja hyvä palvelu ovat olleet itselleni tärkeitä ja vaivan arvoisia asioita.

Oman yrityksen perustaminen on ehdottomasti työurani rohkein ratkaisu. Vaikka itsensä työllistämisen jälkeen moni asia on muuttunut, on yksi asia ennallaan: Työni ikäihmisten parissa tulee jatkumaan samalla innokkuudella ja intohimolla, jolla se on jatkunut tähänkin asti.

Teija Repo

Navisoksen perustaja ja senioripalveluiden asiantuntija

Edellinen
Edellinen

Miten Navisos voi palvella sinua tai läheistäsi?

Seuraava
Seuraava

Palvelujen on täytettävä perustarpeiden lisäksi paljon muutakin