Miten Navisos voi palvella sinua tai läheistäsi?

Käyn säännöllisesti erilaisissa tilaisuuksissa ja ikäihmisten kohtaamispaikoissa kertomassa Navisoksen toiminnasta, senioripalveluista sekä saatavilla olevista vaihtoehdoista. Senioripalvelut ja ikääntymisen mukanaan tuoma avuntarve pohdituttavat ja näihin aiheisiin liittyen käymmekin tärkeitä keskusteluja. Kun on kyse täysin uudenlaisesta palveluvaihtoehdosta, on myös erityisen tärkeää kuulla, mitä ajatuksia uusi toiminta asiakaskunnassa herättää.

Kuulijoiden erinomaisten kysymysten kautta toiminnan sisältö myös konkretisoituu selkeämmin ymmärrettäväksi. Tiedättehän, kun tarpeeksi pitkään pakertaa itsekseen jonkin asian parissa saattaa ymmärrys ajoittain hämärtyä uskomaan, että aihe aukeaa vaivattomasti kaikille muillekin.  Näinhän se ei tietenkään ole ja edellisessä tilaisuudessa eräs kuulija minua tästä tervetulleesti muistuttikin kysymällä: ”Mitä sinä niinkun ihan konkreettisesti teet siellä asiakkaan luona?”

Tässä hyvään kysymykseen kuusi esimerkkiä:

 

Etsit tilanteeseesi sopivaa palveluntuottajaa, mutta vaihtoehtojen suuri määrä lamaannuttaa

Navisoksen yksi tärkeimmistä tavoitteista on tehdä ikäihmisten palveluvaihtoehtojen vertailu vaivattomaksi. Käytännössä tämä tapahtuu kartoittamalla asiakkaan toiveet ja tilanne huolellisesti kotikäynnin tai etäneuvonnan yhteydessä rajaten näin sopivien tuottajien määrää.

Navisoksella on monipuolinen yhteistyökumppaniverkosto, jonka kokoamiseen olen käyttänyt runsaasti aikaa löytääkseni tuottajat, joille palvelun laatu on sydämen asia. Tarvittaessa kartoitan asiakkaalle sopivia vaihtoehtoja myös verkostoni ulkopuolelta.  Tärkeintä on, että asiakkaalle löytyy juuri hänen tilannettaan, toiveitaan ja budjettiaan vastaava tuottaja.

Asiakkaan suostumuksella kontaktoin yhdessä valitut tuottajat ja hoidan mahdolliset muut kotikäynnillä esiin tulleet selvitettävät asiat.

 

Haluat valmistautua ikääntymiseen ja kaipaat asiantuntijan apua tilanteesi ja toiveidesi kartoittamiseen

Kun asiakas kaipaa apua ja tietoa ikääntymiseen valmistautumisesta, kerron saatavilla olevista palvelu- ja asumisvaihtoehdoista sekä siitä, miten palvelujärjestelmämme toimii. Kartoitan asiakkaan toiveita mahdolliseen tulevaan asuntarpeeseen liittyen, joita voimme asiakkaan toiveiden mukaisesti kirjata ylös myös esimerkiksi hoitotahtoon.  

Tavoitteena on, että yhdessä asiantuntijan kanssa omat toiveet ja ajatukset tulevasta on helpompi koota selkeämmäksi kokonaisuudeksi. Lisäksi ymmärrys saatavilla olevista vaihtoehdoista kasvaa, jonka pohjalta mahdolliset suuremmatkin päätökset esimerkiksi tulevan asumisen suhteen on helpompi tehdä.

 

Haluat tehdä edunvalvontavaltuutuksen tai kaipaat apua paperiasioiden, kuten etuus- tai palveluhakemusten täyttämiseen

Yksi yleisimmistä asiakkaiden avuntarpeista liittyy paperiasioiden hoitamiseen. Huono näkö tai vaikeus kirjoittaa saattavat olla syynä sille, että erilaisten hakemusten tai lomakkeiden täyttämiseen kaivataan ulkopuolista apua. Myös hakemuksiin tarvittavien liitteiden etsiminen ja skannaaminen on oma työnsä.

Mukanani kulkee kannettava tulostin, jonka avulla asiakirjojen täyttäminen, tulostaminen ja allekirjoittaminen onnistuu vaivattomasti asiakkaan kotona. Paperit kulkeutuvat toimestani myös postilaatikkoon. Joitakin paperiasioita hoidetaan myös etäneuvonnan muodossa esimerkiksi puhelimitse.

Navisoksen kautta onnistuu myös edunvalvontavaltuutuksen tekeminen kotikäynnillä. Edunvalvontavaltuutuksella nimeät henkilön hoitamaan asioitasi toiveidesi mukaisesti tilanteessa, jossa et itse pysty niitä hoitamaan. Valtuutus on edunvalvojan määräämisen sijaan kevyempi ja joustavampi vaihtoehto asioiden hoitamisen turvaamiseksi ja näin ollen järkevä teko myös läheisiä ajatellen.

 

Huolehdit iäkkäästä läheisestäsi ja voimavarasi alkavat ehtyä

Olen työurani aikana nähnyt lukuisia omaisia, jotka pitävät ihailtavan taitavasti ilmassa useita palloja paremmankin jonglöörin lailla. Iäkkään läheisen asioiden hoitaminen muun arjen pyörittämisen ohella voi kuitenkin pidemmän päälle uuvuttaa. Ikääntymisen mukanaan tuoma avuntarve ja siihen liittyvä selvitys- ja paperityön määrä saattaa olla yllättävän aikaa vievää. Lisäksi asiakkaan tilanteessa saattaa olla muita haastavia elementtejä, kuten sairaudentunnottomuutta tai haluttomuutta avun vastaanottamiseen.

Uusi tilanne on ymmärrettävästi vaikea myös iäkkäälle itselleen. Joskus kokonaisuutta on helpompi käydä läpi yhdessä perheen ulkopuolisen asiantuntijan johdolla. Kotikäynnillä keskustellaan neutraalin asiantuntijan vetovastuulla omaisten huolista, asiakkaan kotona selviytymisestä sekä toiveista omaan arkeen liittyen. Tavoitteena on, että käynnin päätteeksi saadaan asioita edistettyä niin, että omaisten huoli helpottuu ja asiakas kokee tulleensa kuulluksi.

Olisi tärkeää, että läheisensä asioita hoitavilla omaisilla olisi mahdollisuus jakaa vastuuta ja pitää huolta läheisen hyvinvoinnin lisäksi myös omasta jaksamisestaan.

 

Asut kaukana ja sinulla on huoli iäkkäästä läheisestäsi

Kaukana asuvan omaisen huoli iäkkään läheisen kotona pärjäämisestä on hyvin yleistä. Huoli läheisen kotona selviytymisestä saattaa herätä esimerkiksi vierailun tai puhelinsoiton yhteydessä. Usein kotikäyntini taustalla onkin omaisen huoli asiakkaan kotitilanteesta, jota lähdetään asiakkaan luvalla selvittelemään. Kotikäynniltä on mahdollisuus ottaa etäyhteys kauempana asuviin omaisiin, jos heillä ei ole mahdollisuutta matkustaa paikan päälle. Teen kotikäyntejä myös virka-aikojen ulkopuolella, mikä helpottaa erityisesti työssä käyviä omaisia.

Kotikäynnillä käydään läpi perinteisesti toimintakykyä, kodin esteettömyyttä, apuvälineasioita, arjen askareista selviytymistä, palveluvaihtoehtoja ym. Käynnillä teemme suunnitelman arjen avuista, joiden käynnistämisestä huolehdin asiakkaan ja omaisten luvalla.

Sovittaessa olen vielä jonkin ajan päästä yhteydessä asiakkaaseen ja omaisiin kartoittaakseni, että käynnillä suunnitellut toimet ovat olleet arjessa toimivia ja edistäneet kokonaistilannetta. Jos jotakin tarvitsee kokonaisuudessa vielä hioa tai muuttaa, niin näin toimitaan.

Ongelmat ovat kasautuneet

Joskus käy niin, että asiakkaan tilanne on syystä tai toisesta päässyt varkain etenemään monimutkaisemmaksi ongelmien vyyhdiksi, jonka selvittämiseen kaivataan apua. Haasteita saattaa ilmetä esimerkiksi kotona selviytymisessä, ruokahuollossa, lääkeasioissa, taloudellisten asioiden hoitamisessa ym. Pelkästään omaisten voimin tilanteen selvittäminen voi käydä ylivoimaiseksi.

 

Tilanteet, joissa palveluistani voi olla asiakasperheelle apua ovat siis hyvin moninaisia. Toivottavasti sait näiden esimerkkien avulla Navisoksen toiminnasta hieman selkeämmin kuvan. Jos jokin asia jäi vielä pohdituttamaan, niin ota yhteyttä. Kerron mielelläni toiminnasta tarkemmin ja vastaan mahdollisiin kysymyksiin.


Teija Repo

Navisoksen perustaja ja senioripalveluiden asiantuntija

Edellinen
Edellinen

Turvarannekkeen hankintaa ei kannata viivytellä

Seuraava
Seuraava

Sosiaalialan yrittäjän alkutaival - Jotenkin me ollaan saatu tää kombo toimimaan